Logopedie Berkenschutse en Kempenhaeghe slaan handen ineen
“Iedereen een stem”
Alhoewel de werkzaamheden in een klinische omgeving anders zijn dan op een school, zoeken de vakgroepen logopedie van De Berkenschutse en Kempenhaeghe al sinds 2012 de samenwerking op. Die samenwerking resulteerde in 2022 in borden met pictogrammen bij De Hoeve in Heeze. De borden zijn een hulpmiddel waarmee leerlingen van De Berkenschutse en andere kinderen met hun ouders/verzorgers en begeleiders makkelijker hun communicatie kunnen ondersteunen.
Logopedisten Suzanne Immers, Karin de Visser (De Berkenschutse) en Kim Brok (Kempenhaeghe) zijn samen met hun collega-logopedisten betrokken bij deze vorm van ondersteunde communicatie (OC). Ze vertellen dat TaalActiviteitenKaarten (TAK) met pictogrammen al langer worden gebruikt als hulpmiddel voor niet of nauwelijks sprekende kinderen. “Omdat zij informatie missen en moeizamer verwerken, is visuele informatie ook heel belangrijk voor kinderen met epilepsie en/of een verstandelijke beperking. Door pictogrammen aan te wijzen kunnen zij zich uiten over een bepaald onderwerp, een stukje regie voeren in gesprek, gevoelens uiten of vragen stellen”, legt Kim uit.
Ideaal
De formule is eenvoudig. Speciaal geselecteerde pictogrammen worden in een format geplaatst. “We bedachten kaarten en probeerden deze bij kinderboerderij De Hoeve uit met kinderen van woonzorgpaviljoen Den Vinckert en De Berkenschutse”, vertelt Suzanne. Zo hangt er nu bij de konijnen een OC-bord met pictogrammen die bijvoorbeeld handelingen of gevoelens uitbeelden. Zoals ‘aaien’, ‘slapen’, ‘bang’, ‘lief’, ‘voeren’, ‘groot’, en ‘klaar’. Door pictogrammen kan een gesprek ontstaan en de hoop is dat ook niet-sprekende kinderen pictogrammen gaan aanwijzen.
Mensenrecht
Suzanne en Kim vinden het belangrijk om iedere leerling en iedere bewoner via de OC-borden een stem te geven. “Want communiceren is een mensenrecht, ook al kun je niet spreken.”
'Door pictogrammen kan een gesprek ontstaan,
ook al kun je niet spreken.'