Wie door De Berkenschutse loopt, kan zomaar een robot zien zitten op het bureau van een afwezige leerling. In 2022 schafte de school vijf AV1 telepresence robots aan waarmee leerlingen, die langdurig afwezig zijn door bijvoorbeeld een ziekenhuisopname, toch onderwijs kunnen volgen.
Het balletje ging rollen toen in maart een teamleider zich afvroeg of de school AV1 robots had voor leerlingen die niet aanwezig kunnen zijn in de klas. Via de stichting Kind en Ziekenhuis, die dergelijke robots gratis ter beschikking stelt, kreeg De Berkenschutse een robot te leen om een pilot te kunnen doen binnen school.
Meepraten
Hoe gaat dat in zijn werk? De robot – een hoofd en een rompje – zit op de plaats van de leerling, die zelf thuis is of in het ziekenhuis ligt. Via een camera in de robot kan de leerling op een telefoon of tablet niet alleen alles zien wat er in de klas gebeurt, maar ook meepraten. De leerling kan de robot laten draaien om te zien wat er in de klas gebeurt en emoties laten zien. Als de robot blauw oplicht, weet de klas dat de leerling om aandacht vraagt. Een klasgenoot neemt de robot mee naar de volgende les, waardoor er ook tussen de lessen door interactie mogelijk is tussen de leerling die thuis is en de leerlingen op school.
Na een positieve pilot in de SO (gestart in april 2022) en goede ervaringen in het VSO vervolgonderwijs (via stichting Kind & Ziekenhuis) heeft De Berkenschutse inmiddels vijf AV1 robots aangeschaft. De eerste ervaringen hiermee zijn heel positief.
Een wereld gaat open in het Ontdeklab
Digitalisering en technologie zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook niet op De Berkenschutse, waar in 2022 een ontdeklab werd geopend tot groot plezier van Aniek Goijens, leerkracht SO en Glenys de Leijer, ICT promotor. Zij zagen een droom verwezenlijkt worden.
“In het ontdeklab vind je alles wat met technologie te maken heeft”, legt Glenys uit. “Van augmented reality, waarin je computergegenereerde afbeeldingen en informatie kunt toevoegen aan beelden van de werkelijke wereld die je met de smartphone maakt, tot virtual reality, waarin je je met behulp van een speciale bril in een computergegenereerde wereld bevindt. En van analoog programmeren tot het bouwen van en spelen met robots.”
Inspiratielessen
In mei 2022 begonnen Glenys en Aniek met inspiratielessen aan alle SO-klassen om te laten zien wat je allemaal kunt doen in een ontdeklab. Alhoewel er al veel materialen aanwezig waren, ontbrak het tot de zomervakantie aan een fysieke ruimte. Maar met ingang van het schooljaar 2022-2023 is dat veranderd. Na dagen poetsen werd het handenarbeidlokaal omgetoverd tot ontdeklab. Verschillende klassen van de bovenbouw zijn er wekelijks te vinden, nieuwe inspiratielessen vinden hier plaats en incidenteel komen er groepen in het kader van een project.
Thema’s
“We werken zoveel mogelijk met thema’s”, vertelt Aniek. “Met Sinterklaas hebben we een stal gebouwd voor Ozosnel met Duplo STEAMPARK; met kerst maakten we kerstkaarten met led-verlichting. We verzinnen altijd iets waardoor iedere leerling op zijn eigen niveau kan werken. Met de onderbouw programmeren we ‘unplugged’ met hoepels en themawoorden.” Als voorbeeld noemt ze het gebruik daarbij van Google Home, waarbij opdrachten ingesproken moeten worden. “Dat moet heel duidelijk, anders verstaat Google het niet. Zo’n opdracht is tevens heel goed voor de spreekvaardigheid. Leerlingen doen er veel moeite voor, en krijgen er ook iets voor terug. Zo snijdt het mes aan twee kanten.” Andere groepen gaan een stapje verder. Zij bouwen en programmeren een robot of maken een journaal met behulp van het greenscreen.
Wensenlijst
Tijdens de professionaliseringscaroussel in oktober brachten Aniek en Glenys de workshop ontdeklab onder de aandacht van collega’s. Vanwege de grote belangstelling staan er voor de toekomst nog verschillende wensen op de lijst: robottafels, een professioneel greenscreen en inspiratiepanelen aan de muur. “En we hopen na de vernieuwbouwing in een centrale ruimte met veel glas te komen, zodat iedereen kan zien wat we hier doen.”
Bewegend leren met FuzeField
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat bewegend leren een goede manier is om leren leuker en effectiever te maken. Het vergroot de betrokkenheid, stimuleert leren en draagt bij aan de fysieke en sociale ontwikkeling van leerlingen. Reden voor De Berkenschutse om in 2022 twee zogenaamde FuzeFields te installeren op het SO plein en het VSO/dagbestedingsplein.
Een FuzeField is een interactieve beweegvloer voor buiten. De kunstgrasmat heeft vier gekleurde cirkels waar de gebruikers op staan. Door op de cirkels te trappelen worden sensoren geactiveerd die in verbinding staan met een scherm binnen, achter het glas. Het scherm laat opdrachten zien – getalbegrip, rekenen, kleur herkennen, klokkijken, topografie, Nederlandse woorden, 30 seconden springen en andere spellen – en één tot vier deelnemers springen op de cirkel die met het juiste antwoord correspondeert.
Conditie
Leerlingen maken vooral in de pauzes gebruik van de FuzeFields. Er is één viertal dat er vaak gebruik van maakt: Yusuf (16), Joshua (15), Diego (14) en Jesse (16). Yusuf is gek op topografie en weet alle werelddelen en oceanen feilloos te vinden in het spel. “Maar het meester Sander-spel is ook heel leuk. Dan moet je zorgen dat de poppetjes op het scherm rechtdoor lopen en daar krijg je punten voor,” vertelt hij. De combinatie van spelen en leren spreekt Diego aan. “Ik vind het leuker dan in de klas leren, want je kunt er allemaal soorten spelletjes spelen. Maar het is ook wel hard werken, hoor.” Dat laatste vindt Jesse ook. “Bij het 30-secondenspel moet je zoveel mogelijk stappen maken op een stip. Dat is lekker bewegen. Maar poeh, je wordt er wel moe van.” En Joshua zou thuis ook wel zo’n FuzeField willen hebben, zo leuk vindt hij het. “Maar ik zit ook al op kickboksen, dus ik werk thuis ook al aan mijn conditie.”