Corona heeft ons flexibeler gemaakt

Het afgelopen jaar stond -weer- in het teken van corona. Dat had uiteraard effect op het onderwijs op De Berkenschutse. Directeur Marije Hertroijs is trots op de leerlingen, medewerkers en ouders die ondanks alles de draad weer oppakten. Over de examenkandidaten die hun diploma hebben behaald, zegt ze: “Leerlingen hebben een volgende stap kunnen zetten in hun schoolloopbaan, op weg naar werk of naar dagbesteding. Dat hebben we met zijn allen gedaan!” Na de zomer ging het reguliere onderwijs weer van start. “Ook qua onderwijsontwikkeling hebben we de draad opgepakt. We zijn erg tevreden over de manier waarop dat ging.” Volgens Marije hebben leerlingen niet zozeer didactische achterstand opgelopen, maar heeft het langdurig moeten missen van een sociale context wel sporen achtergelaten. “De impact op het welbevinden van leerlingen en personeel is groot. Toen de school weer begon, hebben we daar op gelet. We proberen signalen van kinderen op te pakken en zetten waar nodig extra leerlingbegeleiding in.” Onvoldoende personeel Dankzij het Nationaal Programma Onderwijs zijn er vanuit de overheid gelden beschikbaar gesteld

om achterstanden weg te werken en extra begeleiding te bieden. Het bleek echter lastig te zijn om voldoende goed personeel te vinden. “We hadden meer willen doen. Maar je kunt plannen maken zoveel je wilt; als er geen personeel is, dan houdt het op”, aldus Marije. Initiatieven Het personeel heeft voortdurend ingespeeld op de situatie. De centrale vraag was steeds: Wat hebben de kinderen nodig? Er werd gekeken naar wat mogelijk was in plaats van naar wat niet meer kon. Dat leidde tot nieuwe initiatieven. Zo kwam er een filmpje met een sfeerimpressie van De Berkenschutse. In plaats van een open dag voor aankomende leerlingen en hun ouders kwam er een virtuele tour door de school. Winst Ook andere zaken liepen onverminderd door. Medewerkers dachten mee over de nieuwe huisvesting tijdens inspiratiesessies. Om de rol van De Berkenschutse als expertisecentrum nadrukkelijker op de kaart te zetten zijn onderwijs en onderzoek duidelijker vormgegeven. Bijvoorbeeld via het onderzoek ‘Beter leren door beter slapen’ en door deelname in het landelijke project ‘Sterk techniekonderwijs’, bedoeld om techniekonderwijs te stimuleren. Het onderwerp digitalisering en de ontwikkeling van digitale geletterdheid staan eveneens hoog op de agenda, en niet alleen in het onderwijs. “Werken met digitale middelen heeft in de coronaperiode een enorme vlucht genomen. Ons digitale repertoire is toegenomen en dat beschouw ik als winst. Het heeft ons flexibeler gemaakt.”