Nieuwe huisvesting Berkenschutse

Een kwestie van een lange adem

De Berkenschutse anno 2022: een prachtige organisatie waar kinderen uit de hele regio onderwijs volgen dat aansluit bij hun behoeften. Waar aandacht is voor individuele leerlingen. Maar de ligging en uitstraling van de gebouwen – deels verouderd, deels vernieuwd en deels nieuw - stroken niet meer met de ambities van het centrum voor onderwijsexpertise. Reden om de bebouwing letterlijk en figuurlijk op de schop te nemen. De gebouwen waarin De Berkenschutse is gehuisvest dateren van dertig, veertig jaar geleden. In de loop der jaren vond er uitbreiding plaats als de stijgende leerlingenaantallen daar aanleiding voor gaven. Tegelijkertijd leidden ontwikkelingen in het onderwijs ertoe dat de eisen die aan gebouwen worden gesteld, veranderden. Ook dat resulteerde in aanpassingen. Wie nu kijkt naar een luchtfoto van De Berkenschutse, ziet een onsamenhangend aantal gebouwen, naar alle kanten uitgegroeid, met een wirwar aan gangen, lokalen en ruimtes. Regiegroep Het plan om de huisvesting aan te pakken bestaat al jaren. Een regiegroep is op dit moment bezig om de plannen te concretiseren en uit te werken. Als directiesecretaris is Huub van de Ven de spil in het proces rondom de huisvestingsplannen. De regiegroep bestaat verder uit projectleider Ron Lavrijssen (gemeente Heeze-Leende), projectmanager Remco Duin (Kempenhaeghe), financieel deskundige Jacqueline van Goor en adviseur wetgeving Edwin van der Voort. Verandering Huub legt uit waarom er iets moet gebeuren. “Tegenwoordig wordt het onderwijs, naast klassikaal, ook vaak vormgegeven vanuit centrale ruimtes. Binnen de huidige huisvesting van De Berkenschutse is dit niet haalbaar. Het binnenklimaat is niet optimaal – te warm in de zomer en lastig te verwarmen in de winter – en we maken gebruik van noodlokalen die er inmiddels al tien jaar staan. Kortom: tijd voor verandering.” Complexiteit De reden dat er weinig schot in de zaak lijkt te zitten, heeft vooral te maken met de complexiteit van het project. Projectleider Ron Lavrijssen: ”We hebben te maken met verschillende partijen en met wet- en regelgeving. De gemeente is er daar een van. Gemeentes zijn wettelijk verantwoordelijk voor het realiseren van huisvesting voor het basisonderwijs. Daar krijgen zij geld voor van de regering.” Jacqueline van Goor en Edwin van der Voort, die zich bezighouden met de financiële aspecten van de plannen, benadrukken dat De Berkenschutse een bovenregionale functie heeft. “Er komen dus niet alleen leerlingen uit de gemeente Heeze-Leende. De leerlingen hebben bijna allemaal te maken met neurocognitieve problematiek. Dat vraagt om specifieke ondersteuning en extra voorzieningen. Ook dat kost geld.”

Bijdragen Het berekenen van de benodigde hoeveelheid vierkante meters voor de diversiteit aan leerlingen van De Berkenschutse en het onderzoeken van de criteria waaraan de gebouwen moeten voldoen zodat de leerlingen zich prettig voelen, heeft jaren geduurd en ketste steeds af op de financiën. Huub legt uit. “Als onderwijsinstelling zijn wij ook gebonden aan wet- en regelgeving. Wij ontvangen geld voor onderwijs, leermiddelen en onderhoud van gebouwen, maar niet voor het realiseren van gebouwen waarin dat onderwijs wordt gegeven. Maar wij hebben ons als school op het standpunt gesteld dat we willen kijken wat wij kunnen bijdragen.” Budget Inmiddels is er in overleg met de gemeente een budget vastgesteld dat nu wordt getoetst aan de wettelijke criteria. “Het afgelopen jaar heeft vooral in het teken gestaan van alle neuzen in dezelfde richting. Nu is het onze intentie om binnen het budget te gaan voor een optimale invulling en om in de loop van 2022 een samenwerkingsovereenkomst te sluiten”, aldus Huub. ‘Vernieuwbouw’ Hoe zien de voorlopige plannen eruit? Projectmanager Remco Duin: “De noodvoorzieningen zullen verdwijnen en de vierkante meters komen terug in de vorm van nieuwbouw. Een deel van de bestaande gebouwen wordt compleet gerenoveerd zodat zij weer aan de huidige eisen voldoen. De gebouwen die niet gerenoveerd kunnen worden, worden wel geüpgraded met goede klimaatsystemen. Bij de totstandkoming van het programma van eisen voor de ruimtes zijn ook de gebruikers betrokken. Dat heeft geleid tot veel multifunctionele mogelijkheden om te ruimtes te benutten, veel ruimte voor bewegingsonderwijs en de verbinding met buiten. In een later stadium zal een architect hierin nog een verdiepingsslag maken.” Visie Huub besluit: “Bij de plannen hebben we uiteraard rekening gehouden met onze visie op onderwijs en onze visie op werken. Daarvoor zijn er een aantal sessies georganiseerd met de medewerkers om met elkaar te onderzoeken welke aspecten we terug willen zien in de vernieuwde school. Belangrijke aspecten zijn; flexibiliteit, openheid en transparant, mogelijkheden om te verbinden. Een belangrijk punt van aandacht is dat het onderwijs moet doorgaan tijdens de werkzaamheden. Dat vraagt om een hele strakke planning, flexibiliteit van alle betrokkenen en vinger aan de pols blijven houden voor wat betreft de financiën. Maar het is spannend en erg leuk om hierbij betrokken te zijn.”