Mexx stapt zijn toekomst tegemoet
Leerlingen die langdurig uitgevallen zijn, vormen een bron van zorg. Binnen het LANS (Leerlingen Allemaal Naar School) project probeert De Berkenschutse deze leerlingen terug te halen én wordt gekeken of uitval te voorkomen is. Dat kan, volgens GZ-psycholoog Evelyne Karel en haar collega’s Cynthia Defourny (GZ-psycholoog) en Hilde Hermes (schoolpsycholoog), alleen als onderwijs, jeugdhulp en wetenschap samenwerken.
Binnen het LANS-team is Mexx het denkbeeldige voorbeeld van een uitgevallen leerling. Mexx is een puber van 14 jaar met autisme. Hij heeft al jaren moeite om naar school te gaan en zit het laatste jaar thuis met angst- en depressieklachten. Er zijn al veel pogingen gedaan hem weer te betrekken in het onderwijs maar niets lijkt aan te slaan. Mexx voelt zich eenzaam en ongelukkig en zijn ouders zijn ten einde raad.
Mexx centraal
“Op een dag zaten we als LANS-ers samen en droomden we over de ideale situatie voor Mexx”, vertelt Evelyne. “We hadden het gevoel dat we samen iets zouden kunnen betekenen voor Mexx. Uitgangspunt bij onze dromen is het centraal stellen van Mexx, want daar gaat het om. Hiervoor moeten we soms door grenzen heen durven kijken en het bestaande los durven laten.” Volgens Evelyne zijn korte lijnen en verbinding bij de aanpak van langdurig verzuim essentieel. “Alleen dan kunnen kinderen als Mexx hun weg vinden en een toolkit ontwikkelen waardoor zij zelf naar school willen en kunnen gaan.”
Behandeltraject
De Berkenschutse werkt binnen LANS samen met de universiteit van Leiden en implementeert een bewezen protocol. Kenmerkend voor LANS is dat het behandeltraject plaatsvindt bínnen de muren van school, met behandelaren die ín de school werkzaam zijn. Zo went het kind al aan het idee van naar school gaan en worden eventuele drempels vanaf dag één minder hoog. Er is een intensieve samenwerking tussen ouders, het kind, onderwijs en het behandelteam. Het kind heeft gedurende het traject de regie over zijn eigen keuzes.
Factoren
Cynthia: “We werken allemaal samen om Mexx weer in zijn kracht te laten staan.
We investeren in de relatie met Mexx en zijn ouders en luisteren oprecht naar hun ervaringen, zodat we daarvan kunnen leren. Zo krijgen we een goed beeld van de belangrijkste factoren die er voor zorgen dat Mexx vastgelopen is. Dat zijn de factoren die Mexx van school wegduwen (een hoge ervaren druk om te presteren, moeilijkheden in de sociale omgang met medeleerlingen of een niet-ondersteunende onderwijssituatie) of hem juist naar huis trekken (onder schooltijd thuis leuke activiteiten ondernemen, exclusieve aandacht van een gezinslid of gamen onder schooltijd).”
Plan
Een gezamenlijk gemaakt plan specificeert de werkwijze, waarna Mexx aan het roer staat om zijn stappen te gaan zetten, ondersteund door ouders, onderwijs en jeugdhulp. “Als er vanuit alle vier de partijen volmondig JA tegen het plan gezegd wordt, dan gaan we samen van start in een veilige schoolomgeving. We zorgen voor ritme en structuur, zodat Mexx weet waar hij aan toe is. Door laag in te steken bij de start, bouwt hij positieve ervaringen op en zetten we de zaak in beweging”, legt Hilde uit. Een individueel traject brengt Mexx uiteindelijk weer op het reguliere lesprogramma van De Berkenschutse. “Zo stapt Mexx zijn eigen toekomst tegemoet. Hij gaat weer naar school dankzij een zelfontwikkelde toolkit die hem helpt deel te nemen aan het onderwijs en in de maatschappij”, besluit Cynthia.