Samen betrokken bij schoolaanwezigheid: elke leerling, elke dag, overal!
Herinner je je eerste schooldag nog? Die opwindende ochtend waarop je met je nieuwe rugzak en glimmende schoenen de school binnenstapte? De belofte van avontuur hing in de lucht terwijl je het klaslokaal binnenging. Het voelde misschien als het begin van een groot avontuur, vol nieuwe vrienden. Je kon niet wachten om te leren en te groeien. De tijd ging snel en voor je het wist, stond je voor de poort van de middelbare school. De belofte van avontuur bleef, maar nu met nieuwe uitdagingen en kansen. Het was een overgang die veel van ons zich nog levendig herinneren, met een mix van opwinding en een vleugje angst voor het onbekende.
Laten we eerlijk zijn, niet iedereen ervaart die eerste schooldag op dezelfde manier. Sommigen van ons stapten die ochtend de school binnen met een bonzend hart en klamme handen. Misschien herinner je je nog het moment waarop je de hand van je vader of moeder losliet, hun vertrouwde aanwezigheid achterlatend terwijl je de drempel overstapte. Misschien herinner je je de dagen waarop de wekker genadeloos vroeg afging. Of die lessen die soms voelden als een eindeloze reis door een mistig landschap. De angst voor het onbekende, de zorgen over het maken van nieuwe vrienden, of de druk om te presteren die de opwinding overschaduwde. Die momenten waarop je verlangde naar dat warme bed, en de verleiding van een extra uurtje slaap bijna onweerstaanbaar was. Ja, we hebben allemaal die momenten gehad, toch?
Hoe onze ervaringen binnen het onderwijs ook gekleurd zijn, het zijn deze ervaringen die ons mede hebben gevormd tot de onderwijsprofessionals/mensen die we nu zijn. We begrijpen de vreugde van ontdekking, maar ook de uitdagingen en obstakels die onze leerlingen kunnen tegenkomen. En samen kunnen we ervoor zorgen dat ze de best mogelijke ervaring hebben.
Hoe mooi is het dat we allemaal een rol kunnen spelen in het creëren van een onderwijsomgeving waarin elke leerling de kans krijgt om te gedijen? In ons magazine laten we je diverse invalshoeken zien die bijdragen aan het bevorderen van de schoolaanwezigheid van onze leerlingen. We bieden niet alleen inzichten vanuit onderzoekers, maar net zo belangrijk zijn de persoonlijke verhalen van onze collega's, die elk op hun eigen manier bijdragen aan een positieve onderwijsomgeving en daarmee aan het betrokken houden van onze leerlingen. We willen dat je je verbonden voelt met dit thema, niet alleen als lezer, maar als een medestander in de zoektocht naar oplossingen.
Tijdens de recente Awareness Week Schoolaanwezigheid op De Berkenschutse werden we getrakteerd op een breed scala aan activiteiten die elk bijdragen aan het bevorderen en verbeteren van schoolaanwezigheid. De week werd geopend met een bevlogen filmpje van prof. dr. Carolyn Gentle-Genitty, expert uit de USA op het gebied van schoolaanwezigheid. Super trots zijn wij dat zij bereid was speciaal voor De Berkenschutse een masterclass op te nemen met als titel ‘time + care = school attendance’.
Terwijl sommigen van ons werden meegenomen in een workshop die het belang van beweging en gelukshormonen benadrukten, werden anderen aangemoedigd om na te denken over hoe een goede nachtrust het leervermogen beïnvloedt. De eerste Berkenspod podcast verscheen; deze aflevering ging over het ontstaan van LANS. Ook vond er een PBS inspiratiesessie plaats onder leiding van niemand minder dan Patricia Graczyk, een toonaangevende expert op het gebied van PBS en schoolaanwezigheid. We sloten de Awareness Week af met het allereerste Nederlandse congres schoolaanwezigheid: Geïnspireerd aan de slag! Een congres dat we mee hebben voorbereid en waar diverse collega's van De Berkenschutse hun kennis en ervaring deelden met de rest van Nederland.
"Samen betrokken bij schoolaanwezigheid: elke leerling, elke dag, overal!" Dit motto resoneerde bij velen tijdens deze week, en nu willen we dat het ook in jou doorklinkt. Want uiteindelijk is schoolaanwezigheid niet slechts een abstract concept; het is een sleutel tot een betere toekomst voor en optimale ontwikkeling van onze leerlingen.
Dit is slechts een voorproefje van wat ons magazine te bieden heeft. We nodigen je uit om dieper te duiken in de wereld van schoolaanwezigheid, samen met ons. Laat je inspireren, leer bij en laten we samen betrokken zijn en blijven bij schoolaanwezigheid: "elke leerling, elke dag, overal!".
Veel leesplezier!
Cynthia en Evelyne
Over Evelyne KarelEvelyne Karel is een gedreven GZ-psycholoog, PHD-kandidaat en manager Onderwijs & Onderzoek bij De Berkenschutse, centrum voor onderwijsexpertise. Als mede-oprichter van LANS richt zij zich in haar klinische werk op jongeren die vanwege onderliggende angst- en stemmingsklachten langdurig niet naar school gaan en hun ouders. Haar benadering is gebaseerd op vertrouwen, verbinding, denken in mogelijkheden, en werken vanuit een sterke wetenschappelijke basis. Binnen haar PHD onderzoek concentreert Evelyne zich onder andere op de effectiviteit van de binnen LANS gebruikte behandelmethodiek @school. Haar PHD onderzoek strekt zich ook uit naar het ondersteunen van scholen om de schoolaanwezigheid van jongeren te bevorderen, waardoor schooluitval kan worden voorkomen.
De kern van Evelyne's rol als manager Onderwijs & Onderzoek is het bouwen van bruggen tussen onderwijs en (wetenschappelijk) onderzoek. Ze bevordert onderzoekend leren en handelen bij onderwijsprofessionals, waardoor ze gezamenlijk werken aan onderwijsverbetering.
Over Cynthia Defourny
Cynthia Defourny werkt als GZ psycholoog op onderwijsexpertisecentrum de Berkenschutse. Ze heeft ruime ervaring in het begeleiden van jongeren en hun ouders, welke ze zowel in het onderwijs als in behandelsettingen heeft opgedaan. Cynthia heeft zich gespecialiseerd in jongeren met angst- en stemmingsklachten. Vanuit dit expertisegebied is ze mede-oprichter van LANS (Leerlingen Allemaal naar School). Hierin zet zij zich in voor schoolaanwezigheid en preventie van verzuim en maatwerk voor kinderen die het moeilijk vinden om naar school te gaan vanwege onderliggende emotionele stress. Verbinding tussen wetenschap, zorg en onderwijs staan in haar werk centraal. Vanuit bevlogenheid en passie voor haar vak houdt ze zich tevens bezig met het opleiden van professionals als NIP supervisor kinderen en jeugd.