Breinvriendelijker onderwijs
In maart 2023 organiseerde De Berkenschutse Berkenbrein, een interactief seminar voor en door collega’s dat in het teken stond van breinvriendelijker onderwijs. De 120 deelnemers waren zonder uitzondering enthousiast. ‘Inspirerend’, ‘nieuwe inzichten’ en ‘meer bewustwording’, waren veelgehoorde reacties op het prikkelende seminar.
Collega’s van De Berkenschutse gaven in totaal twaalf workshops over onder andere breinfijn leren, contextueel denken, gym, jongleren, muziek, ontspannen en opladen, slaap, VR en prikkelverwerking. In de workshop ‘Doelbewust Bewegend leren’ werden deelnemers meegenomen in bewegend leren en de effecten die we hiervan bij kinderen zien. Uit de praktijk blijkt dat kinderen gemotiveerd zijn, het leuk vinden om ermee aan de slag te gaan en soms zelfs vergeten dat ze aan het leren zijn.
Nieuwe formule
De Berkenbreinformule werkt al jarenlang goed. Toch was er behoefte aan meer interactie en variatie in de wijze waarop ervaringen worden gedeeld. Daarom is de visie op Berkenbrein opnieuw geformuleerd, onder andere om meer draagvlak te creëren. De nieuwe opzet, waarbij ook meer collega’s betrokken werden, werd voor het eerst toegepast in juni 2022. Het seminar van maart 2023 maakte de vertaalslag naar breinvriendelijk onderwijs. Collega’s werden gevraagd hun breinvriendelijke activiteiten in de klas te delen met deelnemers, net zoals dat ook in een interne professionaliseringscarrousel gebeurt.
Benieuwd naar enkele praktijkideeën? Bekijk hier een korte impressie van deze dag en filmpjes met daarin uitgelicht enkele workshops.
Reacties van deelnemers:
“Ik heb me geen moment verveeld.”
“Veel nieuwe ideeën om in de praktijk toe te kunnen passen.”
“Activerend en goed gestructureerd. Het thema werd duidelijk uitgelegd en we werden meteen actief meegenomen in de stof.”
“Mooie mix van theorie en praktijk.”
“Mooie bewustwording van hoe beweging inspeelt op de hormonen en waartoe dit kan bijdragen. Heel waardevol.”
“Interessant om te zien hoeveel effect slaap kan hebben op het presteren van leerlingen. Eye opener!”
LANS: alles om uitval te voorkomen
Binnen De Berkenschutse is er al jaren aandacht voor schoolaanwezigheid. Zo draait het initiatief Leerlingen Allemaal Naar School (LANS) om bevordering van schoolaanwezigheid, voorkoming van uitval en behandeling bij jongeren die door onderliggende problematiek ernstig verzuimen. In het kader hiervan ontwikkelde De Berkenschutse een onderwijs-zorgarrangement waarin de zorg binnen het onderwijs plaatsvindt. Via wetenschappelijk onderzoek wordt de effectiviteit van dit onderwijszorgarrangement onderzocht. Ook ontwikkelt De Berkenschutse binnen een internationaal verband een aanbod voor scholen om schoolaanwezigheidsteams te formeren die schoolaanwezigheid gaan stimuleren.
Onderwijs vormt de sleutel tot kansen en ontwikkeling. Iedere leerling verdient die sleutel. Schoolaanwezigheid is de basis voor leerervaringen. Elke gemiste schooldag staat gelijk aan het missen van kritische informatie en groeikansen. Ook draagt het naar school gaan bij aan het sociaal en emotioneel welzijn. School is de plek waar leerlingen leren omgaan met uitdagingen, waar ze steun vinden bij leeftijdsgenoten en volwassenen en waar ze hun eigen identiteit vormgeven.
Piramidemodel
LANS is ontwikkeld door De Berkenschutse met als missie iedere leerling de kans bieden om te leren en te groeien, elke dag, overal. Het doel is tweeledig: proactief schoolaanwezigheid bevorderen voor alle leerlingen en gericht schoolaanwezigheidsproblemen (SAPs) en verzuim aanpakken. Als theoretisch kader wordt het MD-MTSS-model (Multi Dimensional-Multi-Tiered System of Support) van dr. Patricia Graczyk en prof. dr. Christopher Kearney gebruikt. Dit piramidemodel richt zich op een preventieve benadering om schoolverzuim aan te pakken voordat het ernstiger wordt.
SATs
De Berkenschutse werkt samen met onderzoekers uit Amerika, Noorwegen, Duitsland en Nederland aan de OFTA-studie*) om te ontdekken hoe scholen het best ondersteund kunnen worden in hun aanpak om proactief schoolaanwezigheid te bevorderen voor alle leerlingen. Onderdeel daarvan is de implementatie van SchoolAanwezigheidsTeams (SATs) die de aanwezigheid van alle leerlingen monitoren en schoolspecifieke interventies inzetten om schoolaanwezigheid te bevorderen en schoolverzuim te verminderen.
De intensieve schoolbehandeling, gericht op leerlingen met de meest ernstige problemen bij schoolverzuim, is onderdeel van LANS. Door naast het verzuim ook de onderliggende psychologische factoren te
