Je creativiteit loslaten op graffiti

Aan de buitenzijde van het noodlokaal prijkt een kleurrijk natuurtafereel. Met graffiti is er een schitterende bladerenwand aangebracht. Het is het werk van Steven en Noel uit klas VB3C van De Berkenschutse, samen met klasgenoten uit VB3C, VB3A en VB3B. Het kunstwerk is de afsluiting van een cursus die de klassen in 2023 volgden onder leiding van professioneel graffiti-artiest Niels Bakkerus van EMOVES Urban Eindhoven.

Steven, die nog niet eerder kennis had gemaakt met graffiti, vertelt met enthousiasme over de cursus. “We begonnen met spray-painten op karton en toen dat goed ging, hebben we templates in de vorm van bladeren gemaakt. Die hebben we vervolgens gebruikt op de buitenmuur van het noodlokaal.” Noel had al behoorlijk wat ervaring met graffiti – hij gaat regelmatig mee met een ‘crew’ om met zijn allen een groter graffitiwerk te maken -maar vond het toch leuk om mee te doen met het project. “Het was spannend en leuk voor degenen die het nooit eerder hadden gedaan.”. Niels gebruikte de door leerlingen gemaakte sjablonen, waaruit een kunstwerk in de vorm van een grote en mooie afbeelding van een mus ontstond.

Steven en Noel gaan in hun eigen graffitiwerk vooral uit van letters. Het mooiste aan graffiti vinden ze dat ze er hun creativiteit in kwijt kunnen. “Je maakt iets dat van jouzelf is en dat is kicken.”

Alles wat aandacht krijgt, groeit

Het is een oase van rust. Een groene plek waar je kunt luisteren naar het geruis van bamboe, kijken naar insecten, ruiken aan de lavendel en proeven van frambozen. Waar je, weg van de drukte, lekker kunt lezen, of gewoon je rekenopdracht kunt maken. In 2023 werd de groeituin van De Berkenschutse geopend. Een multifunctionele buitenruimte waar niet alleen plantjes groeien en zich ontwikkelen, maar waar ook leerlingen de kans krijgen om zich te ontplooien.

De groeituin is een initiatief van leerkrachten speciaal onderwijs Desirée van der Kruijs en Anita Jumpertz. “We zijn allebei erg gecharmeerd van het idee om buiten les te geven en staan voor bewegend en spelend leren. Al pratende daarover kwamen we op het idee voor een groeituin. Hier konden we al onze ideeën in kwijt.”, vertelt Desirée. Anita vult aan: “Bovendien hebben we nu extra ruimte om te werken met de kinderen en dat is fijn omdat we altijd meer ruimte nodig hebben.”

Verend

De bestaande tuin die grenst aan de aula werd geschikt bevonden voor het nieuwe doel. Samen met conciërge Carlo Princen werd de groeituin ingericht. Zachte houtsnippers zorgen voor een verende ondergrond en dankzij groene struiken en bomen zijn er overal intieme, rustige hoekjes. Er zijn buitenmeubels, stapstenen, een tribune, tafeltjes en stoeltjes waar kinderen aan of op kunnen werken, klauteren en spelen. De kinderen kunnen individueel een werkplekje

zoeken of er kan in groepjes worden gewerkt. Zelfs leerkrachten gebruiken de groeituin soms om in te vergaderen.

Wedstrijd

Desirée vertelt hoe de tuin het hele jaar door optimaal te benutten is. “We hebben een moestuintje. En Carlo heeft appelboompjes en frambozen geplant. Als de appeltjes rijp zijn, gaan we die plukken en in de lessen appelmoes of appeltaart maken.” Om iedereen kennis te laten maken met de groeituin, kregen alle klassen een grote pot en zaadjes om zelf groenten of zonnebloemen te kweken. “En dan gaat het er natuurlijk om wie de grootste zonnebloem heeft”, aldus Anita.

En de kinderen zelf? “Ze vinden het heerlijk in de tuin. Of het nu is om spelenderwijs te leren of om te ontprikkelen; de groeituin is een succes”, aldus Desirée en Anita.