Schoolplan 2023 – 2027
De Berkenschutse? Wat doen we eigenlijk en voor wie doen we het? En waarom? Het zijn vragen die niet altijd eenvoudig zijn te beantwoorden. Toch zijn de antwoorden op deze vragen uiterst belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld financiering aanvraagt voor een verbouwing. Wanneer je toekomstige leerlingen of medewerkers wilt uitleggen wat je als school doet. Of wanneer je andere onderwijsinstellingen of wetenschappelijke instellingen wilt laten zien hoe uniek De Berkenschutse is.
In 2023 zijn de antwoorden op de bovenstaande en veel meer andere vragen vastgelegd in het Schoolplan 2023-2027. Op twee A-4’tjes staat de visie van De Berkenschutse beschreven, hoe het onderwijs vorm krijgt en wat dit voor de medewerkers betekent. Onderwerpen als financiën en huisvesting en natuurlijk kwaliteit komen ook aan de orde. Per onderwerp zijn bovendien de strategische doelen beschreven. Nieuwsgierig geworden?
Inclusiever onderwijs voor leerlingen met epilepsie
LWOE manifest vraagt om structurele financiering
Structurele in plaats van periodieke financiering van ondersteuning aan leerlingen met epilepsie. Dat was de vraag van het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie (LWOE) aan de directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Deze vraag werd in mei 2023 aangeboden in de vorm van een manifest door bestuursvoorzitter Anouk Vermeer van Kempenhaeghe. Dit gebeurde tijdens een werkbezoek van de directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning aan de O.G. Heldringschool in Den Haag.
Epilepsie kan bij leerlingen een grillig verloop in de tijd hebben. Goede kennis van epilepsie is daarom noodzakelijk om te kunnen inspelen op de behoefte van leerlingen met epilepsie. Het LWOE, integraal onderdeel van de twee landelijke epilepsie-expertisecentra Kempenhaeghe en SEIN, biedt al veertig jaar ambulante begeleiding aan voor scholen met leerlingen met epilepsie. Dat doet het werkverband op basis van zijn onderwijskundige en medische expertise en een stevig netwerk met neurologisch gespecialiseerde gezondheidsprofessionals.
Stagnatie voorkomen
Tot op heden wordt het LWOE periodiek bekostigd door het ministerie van OCW. In het manifest vraagt het LWOE om dit om te zetten naar een structurele financiering, geoormerkt voor ambulante begeleiding van leerlingen met epilepsie. Met een structurele vorm van financiering kan het LWOE de onderwijskundige en medische expertiseontwikkeling in een stevig netwerk met Kempenhaeghe en SEIN borgen. Ook kan
het werkverband de vroegtijdige begeleiding - en daarmee de preventieve hulp voor scholen - behouden. Ambulante begeleiding gericht op de versterking van het zorgsysteem rondom de leerling, met kortdurende en efficiënte begeleidingstrajecten, voorkomt stagnatie van de schoolloopbanen van leerlingen met epilepsie.
Wordt vervolgd
Het ministerie heeft in 2014 al toegezegd dat het LWOE structurele bekostiging tegemoet zou kunnen zien. Het LWOE heeft als werkverband de afgelopen veertig jaar bewezen dat het een oplossing biedt voor gemiddeld 2200 leerlingen met epilepsie. Door deze begeleiding kunnen deze leerlingen vlak bij huis van hun eigen schoolonderwijs genieten. En dat wil het LWOE graag vasthouden. Inmiddels heeft het LWOE een plan uitgewerkt om de mogelijkheden voor meer samenwerking met andere organisaties te verkennen. Samen met het ministerie zal het LWOE inhoud en vorm gaan geven aan dit plan.
Medezeggenschapsraad houdt oogje in het zeil
Net zoals Kempenhaeghe een ondernemingsraad heeft en het Centrum voor Epilepsiewoonzorg een cliëntenraad, kent De Berkenschutse een medezeggenschapsraad (MR). De taken zijn vergelijkbaar: de raad praat en denkt mee over het (school)beleid en behartigt de belangen van ouders, leerlingen, ondersteunend personeel en onderwijspersoneel. Voorzitter Mark de Greef kijkt terug op een vruchtbaar 2023.
Mark is vakdocent Dienstverlening en Producten en vakdocent economie, hoofdzakelijk binnen vmbo-basis en vmbo-kader. In 2022 volgde hij Jos de Wit op als voorzitter van de MR. “Ik nam deze rol op me omdat ik het heel belangrijk vind dat er één MR is en ik me graag dienstbaar opstel binnen de school. Via de MR hoor je enerzijds wat er op de werkvloer speelt. Anderzijds kun je helpen een breder draagvlak voor het gekozen beleid binnen de organisatie te creëren. Op basis van input uit de verschillende lagen kunnen we goed adviseren over een onderwijskundig beleid dat iedereen aangaat.”
Georganiseerde inspraak
In de MR hebben vijf ouders en vijf personeelsleden zitting. Deze worden benoemd voor een periode van drie jaar. Eens per zes weken komt de raad bij elkaar om lopende zaken te bespreken. De MR heeft drie instrumenten die ingezet kunnen worden: het instemmingsrecht, het adviesrecht en het initiatiefrecht. Mark: “Ik zie ons als een vorm van georganiseerde in- of tegenspraak waar het bestuur en de directie informatie uit kunnen halen.”
