Algemeen directeur Marije Hertroijs:
“Juist in coronatijd is verbinden belangrijk”
Voor algemeen directeur Marije Hertroijs van De Berkenschutse is het duidelijk. De flexibiliteit van medewerkers, kinderen en ouders in het afgelopen coronajaar hebben een diepe indruk gemaakt. “Ondanks de steeds veranderende omstandigheden als gevolg van corona heeft iedereen er telkens de schouders onder gezet, wat er ook gebeurde. Daar heb ik enorm veel bewondering en waardering voor. De contacten met stakeholders, intern en extern, zijn geïntensiveerd. Dat heeft geresulteerd in veel mooie dingen, waarvan we straks, als alles weer is genormaliseerd, ook zullen blijven profiteren.” De coronacrisis heeft iedereen overvallen, vertelt Marije. “In eerste instantie ben je bezig met crisismanagement. Je zoekt een manier om met de situatie om te gaan, door het inrichten van onderwijs op afstand. Vervolgens kom je in een fase die weliswaar spannend is, maar waarin je gaat nadenken over wat nodig is om weer gewoon onderwijs te kunnen geven. Dan richt je je blik ook naar buiten, naar hoe andere scholen in de regio met de situatie omgaan.” Volgens Marije bestond na de eerste golf nog het idee dat we terug zouden kunnen naar ‘zoals het was’. “Bij de tweede golf drong het besef door dat er wezenlijk wat veranderen zou, al was nog niet bekend hoe.” Verbinding In de opstartfase na de eerste lockdown ging in Nederland de aandacht vooral uit naar het reguliere onderwijs, en pas in tweede instantie naar het speciaal onderwijs. Marije: “Als SO/VSO instelling hebben wij te maken met speciale problematiek. Hoe houd je afstand als leerlingen nabijheid vragen? Hoe organiseer je dat de kinderen weer met taxi’s naar school kunnen komen? Hoe communiceer je met ouders? Met medewerkers? Om te voorkomen dat iedereen met eigen oplossingen kwam, hebben we daarom de verbinding gezocht met andere SO/VSO scholen in de regio.” Digitalisering Inmiddels is weer een volgende fase aangebroken. “We zijn aan het opkrabbelen uit de crisis. We bevinden ons nog steeds op dun ijs, maar er is een zekere routine ontstaan.” Volgens Marije speelt digitalisering hier een grote rol in. “Dankzij digitalisering zijn we erin geslaagd om in verbinding te blijven met collega’s, leerlingen en het thuisfront. Het is ons gelukt de kinderen niet uit het oog te verliezen en daar zijn we trots op.” Impact Marije benadrukt de rol die de ouders hebben gespeeld. “Zij zagen zichzelf voor een enorme opgave staan. Het thuis begeleiden van kinderen met een speciale ondersteuningsvraag vergt veel meer van ouders dan het begeleiden van kinderen die zich regulier ontwikkelen. Alle stappen die we hebben gezet hebben we structureel kortgesloten met de vertegenwoordiger van ouders in de medezeggenschapsraad. Op deze manier kregen we een goede indruk van hoe ouders deze periode beleefden. Ook werden we ons bewust van de impact die de situatie op ouders had.” Gehoord Communicatie was steeds een belangrijk thema. Naar ouders, maar zeker ook naar de eigen medewerkers. “Medewerkers voelden zich – zeker in het begin – onzeker en zagen de risico’s van het met veel mensen samen zijn. Logisch, want je kunt een kind niet op anderhalve meter helpen of verzorgen. We hebben geprobeerd hiervoor steeds aandacht te tonen, zodat medewerkers zich gehoord voelden. Soms was het al voldoende om een situatie te benoemen. We moesten vaak ook met halve informatie hele antwoorden geven, maar wat echt helpt, is dat iedereen in de organisatie het belang van onderwijs voorop had staan.” Winst Het is een jaar van hard werken geweest voor iedereen op De Berkenschutse. “Het kostte veel energie en tijd om het onderwijs doorgang te laten vinden – op afstand of fysiek. We hebben menig weekend op school doorgebracht, om te vergaderen of lessen voor te bereiden. Het elastiek is behoorlijk uitgerekt. We hebben het gered dankzij de enorme drive van onze collega’s om onderwijs van de hoogste kwaliteit te blijven geven. Als winst van deze crisis hebben we een breder repertoire gekregen. Digitalisering is een grotere rol gaan spelen. Mensen zijn flexibeler geworden. Op de langere termijn hoop ik dat we deze ervaringen kunnen gebruiken om te onderzoeken hoe we onderwijs kwalitatief nog beter kunnen maken”, besluit Marije.
M&N aan Tafel
Gezamenlijke afspraken over uitwerking coronabeleid
Iedere SO/VSO-school heeft zijn eigen kenmerken. Door dat goed te benoemen kun je ouders beter uitleggen waarom we de maatregelen nemen die we nemen. De onderlinge afstemming met collega-scholen is hierin heel belangrijk. Jane van der Heijden, directeur van de Prins Willem-Alexanderschool in Veldhoven, gaf samen met directeur Marije Hertroijs de aanzet voor het aanhalen van de contacten tussen de SO/VSO-scholen in de regio om gezamenlijk afspraken te maken over de uitwerking van het coronabeleid. Jane en directeur-bestuurder a.i. Edwin Grotentraast van de Emiliusschool in Son en Breugel, geven hun kijk op de geïntensiveerde contacten tussen de scholen.