Een jubileum voor De Berkenschutse. In april 2021 vond voor de tiende maal het seminar Berkenbrein plaats. Anders dan anders, vanwege corona, naar desondanks druk bezocht en goed gewaardeerd.
In 2015 startte De Berkenschutse met de Berkenbrein seminars; informatieve en interactieve middagen om kennis, inzichten en vaardigheden te delen met collega’s in het basis-, voortgezet – en beroepsonderwijs. Het Berkenbrein seminar wordt twee keer per jaar (voor- en najaar) georganiseerd. Hier worden thema’s belicht die actueel zijn in onderwijs aan en begeleiding van kinderen/jongeren met epilepsie, chronische ziektebeelden en autismespectrumstoornissen.
Palet
In 2015 werd onder leiding van de voormalig onderwijsdirecteur Bram Krol het eerste seminar georganiseerd. In de afgelopen zes jaar is in tien Berkenbrein-edities een divers palet aan thema’s aan de orde gesteld. Met thema’s als ‘brein, emotie en onderwijs’, ‘autisme in het onderwijs’, ‘onderwijs in kader van levensloop’, ‘neurocognitie en leren’, ‘emotie en leren’, ‘rol van slaap in onderwijs’, ‘prikkelverwerking’, ‘leren leren’ en ‘schoolaanwezigheid’.
Online
Sinds de coronatijd is het live-event, dat normaliter in ’t Scureken (Kempenhaeghe) plaatsvindt, omgevormd tot een live-webinar vanuit een studio in Eindhoven. Online sluiten er zelfs nog meer bezoekers aan dan in het verleden. In de pre-coronatijd groeide het deelnemersaantal uit van ongeveer 90 tot ruim 300, de maximale capaciteit van de theaterzaal van Kempenhaeghe. In de eerste online editie in november 2020 konden we ruim 500 bezoekers verwelkomen. Natuurlijk speelt ook de belangstelling voor een bepaald thema een belangrijke rol bij de populariteit van het Berkenbrein. Recent (april 2021) bezochten ongeveer 250 personen het Berkenbrein met een inspiratiesessie en interactieve online meeting rond het thema ‘toekomst van het onderwijs’.
Schoolaanwezigheid
Schoolaanwezigheid stond centraal in het webinar van november 2020. Zo kregen de deelnemers een toelichting op wat De Berkenschutse aanbiedt binnen het LANS-programma en welke inspanningen worden verricht om de schoolgang te herstellen. Dit resulteerde in veel reacties vanuit andere scholen over leerlingen die vastgelopen zijn binnen hun school. Middels een aantal spreekuren kregen deelnemers aan het webinar de kans om gericht vragen te stellen aan het LANS-team. Bijvoorbeeld over het inrichten van assessments en hoe om te gaan met schoolverzuim bij leerlingen.
Waardering
De belangstelling voor het Berkenbrein beperkt zich overigens niet tot onderwijsprofessionals. Ook vanuit andere geledingen (bijvoorbeeld zorg) is grote interesse. De waarderingscijfers spreken boekdelen met waarderingen tussen 7,5 en 8,0 op een 10-puntsschaal. Ook veel gemaakte opmerkingen van bezoekers, zoals ‘zeer inspirerend en leerzaam seminar’, ‘interessant, meerdere invalshoeken’, ‘fijn dat het van theoretisch naar steeds praktischer gaat’ en ‘veel praktische handvatten gekregen’ tonen aan dat het Berkenbrein aan een duidelijke behoefte voldoet. Redenen genoeg om in de toekomst twee keer per jaar een Berkenbrein te blijven organiseren waarin in het post-coronatijdperk een online participatie altijd mogelijk zal blijven.